ELEKTRONİK BEYANNAME ARACILIK VE SORUMLULUK SÖZLEŞME BİLGİLERİNİN E-BİRLİK SİSTEMİNDE YER ALAN HİZMET SÖZLEŞME BİLGİLERİ İLE KONTROLÜ VE GÜNCELLENMESİNE İLİŞKİN DUYURU

22/01/2021 tarihli Elektronik Beyanname Aracılık Ve Sorumluluk Sözleşmesi Bilgi Girişine İlişkin Duyurumuzda; Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 20 nci maddesine göre meslek mensuplarının hizmet verdikleri müşterilerle düzenleyecekleri Hizmet Sözleşmelerine ilişkin bilgileri, 13/12/2013 tarihli ve 28850 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Haksız Rekabetle Mücadele Yazılımının Meslek Mensuplarınca Kullanılması Hakkında Mecburi Meslek Kararının 6 ncı maddesi uyarınca e-Birlik sistemine girmek zorunda oldukları hususuna dikkat çekilmiş, bu Hizmet Sözleşmelerinin bir eki mahiyetinde olan “Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”nde yer alan VKN ve Hizmet Sözleşme bilgilerinin TÜRMOB e-Birlik sisteminde yer alan bilgiler ile uyumunun sağlanması amacıyla GİB ve TÜRMOB bilgi işlem sistemleri arasındaki entegrasyon yoluyla otomatik olarak elektronik ortamda doğrulama işlemlerinin yapılacağı belirtilmiştir.

Bu çerçevede, 01/01/2022 tarihinden itibaren meslek mensubu elektronik beyanname aracılık ve sorumluluk sözleşmesine dayanarak hizmet verdiği müşterilerinin beyannamelerini gönderir iken, her iki kurum sistemleri, Hizmet Sözleşmesinde yer alan “Meslek Mensubu VKN”, “Mükellef VKN”, “Hizmet Sözleşmesi Tarihi” ve “Hizmet Sözleşmesi Numarası” bilgilerinin elektronik beyanname aracılık ve sorumluluk sözleşmesine girilen bilgilerle uyumlu olup olmadığını sürekli bir şekilde kontrol edecektir. Bu bilgilerinin her iki sistemde karşılıklı olarak doğrulanamaması halinde, elektronik beyannamenin gönderilmesi sırasında sistem meslek mensubuna “hata” uyarısı verecektir. Bu nedenle, özellikle 15/02/2021 tarihinden önce düzenlenen hizmet sözleşmeleri ile aracılık ve sorumluluk sözleşmelerine istinaden yapılan işlemlerde bu hata uyarısı ile karşılaşmamak ve beyannamelerinin GİB sistemlerine sağlıklı bir şekilde gönderilebilmesini sağlamak adına meslek mensuplarının aşağıdaki hususlara dikkat etmeleri önem arz etmektedir:

1-) Meslek Mensubu VKN Bilgisinin Doğruluğunun Kontrol Edilmesi

Meslek mensuplarının kendilerinin ya da ortağı oldukları şirketlerin VKN bilgilerinin doğruluğunu e-Birlik sisteminden kontrol etmeleri, bu bilginin hatalı olduğunun anlaşılması durumunda bağlı olduğu Odaya başvurarak VKN bilgisini düzelttirmesi gerekmektedir.

(Meslek mensuplarının, kendilerinin e-Birlik sisteminde kayıtlı VKN bilgilerini, e-Birlik ekranında sol üst köşede bulunan “Bana Özel” sekmesinin içerisindeki “Şirket/Büro Bilgilerim” bölümünden ya da “Sözleşme Listesi” sekmesindeki “Şirket/Büro Bilgilerim” bölümünden kontrol etmeleri mümkündür.

2-) Müşteri VKN Bilgisinin Doğruluğunun Kontrol Edilmesi
Meslek mensuplarının halen beyannamelerini gönderdikleri müşterileri ile 15/02/2021 tarihinden önce düzenledikleri sözleşmede yer alan müşteri VKN bilgilerinin doğruluğunu e-Birlik sisteminden kontrol etmeleri, hatalı olduğunun tespit edilmesi durumunda düzeltme işlemlerini yapmaları gerekmektedir.

(Hizmet Sözleşmesi düzenlenirken girilen müşteri VKN bilgilerinin, toplu olarak e-Birlik sisteminde sol tarafta bulanan “Sözleşme Listesi” bölümünden dönemler itibariyle görüntülenmesi mümkündür. “Sözleşme Listesi” butonuna tıklandığında turuncu renk ile işaretlenmiş olan sözleşmelerde VKN bilgileri hatalıdır. Turuncu renkle işaretlenmiş sözleşmelerin müşteri VKN bilgilerini, sağ tarafta bulunan mavi çark simgesine tıklayarak burada yer alan “VKN Güncelle/Doğrula” butonuna basmak suretiyle düzeltmek ve güncellemek mümkündür.)

3-) Hizmet Sözleşmesi Bilgilerinin Doğruluğunun Kontrol Edilmesi
Meslek mensubunun, internet vergi dairesi sisteminde aracılık sorumluluk sözleşmesi düzenlerken beyan ettiği hizmet sözleşmesi tarih ve numarasını kontrol etmesi; bu bilginin e-Birlik sisteminde yer alan hizmet sözleşmesi tarih ve numarası ile farklı olduğunun tespiti halinde, aracılık sorumluluk sözleşmesinin bu alanındaki bilgilerin e-Birlik sisteminde yer alan bilgilerle uyumlu olacak şekilde güncellenmesi gerekmektedir.

(Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesinin, internet vergi dairesinde yer alan e-Beyanname Yetki Bilgileri sekmesi altındaki Geçerli e-Beyanname Sözleşmeleri Listesi bölümünden girilerek “Güncelle” butonuna basılmak suretiyle, sözleşme numarası doğru girildikten sonra güncellenmesi mümkündür.)

4-) Henüz E-Birlik Sistemine Girilmemiş Sözleşme Bilgilerinin Girilmesi
Her iki kurum sistemleri karşılıklı olarak sözleşme bilgilerinin doğruluğunu elektronik ortamda kontrol edeceğinden, daha önce e-Birlik sisteminde hizmet sözleşmesi düzenlemeden GİB sistemlerinden aracılık ve sorumluluk sözleşmesi düzenlemiş olan meslek mensuplarının, e-Birlik sisteminde de hizmet sözleşmesi bilgilerini oluşturmak amacıyla yeni sözleşme düzenlemeleri ve bu sözleşme bilgilerini kullanarak GİB sistemlerinde aracılık sorumluluk sözleşmesindeki hizmet sözleşmesi bilgileri alanını güncellemeleri gerekmektedir.

Konuya ilişkin yönlendirmelere, e-Birlik internet sitesinde bulunan eğitim videolarından, yardım dokümanlarından ve sıkça sorulan sorular bölümünden erişim sağlaması mümkündür.

Yukarıda da belirtildiği üzere, e-Birlik sistemine girilen sözleşme bilgileri ile aracılık sorumluluk sözleşmelerine girilen mükellef ve sözleşme bilgilerinin birbirini doğrulamaması halinde, doğru veri girişi yapılana kadar e-beyanname sistemi hata mesajı verecektir.  Herhangi bir sorun yaşamamak için son günlere kalmadan gerekli kontrollerin ve güncellemelerin yapılması gerekmektedir. Duyurulur.

Saygılarımızla...

SMMM Bahadır BAŞ

Ordu SMMM Odası Başkanı